tirsdag 20. oktober 2009

Lucas

Jeg passet en engels staffordsheere bull terrier (eng.staff) for en familie i Bergen i 8 mnd. Han var 11mnd da han kom til meg og kunne ikke stort. Men jeg snakket mye med Olga som var eier av han, og det var x-mannen hennes som egentlig skulle trene bikkja. Da jeg fikk han var han ikke lett å ha med å gjøre til å begynne med, så det var bare å lære han hvilke regler han skulle følge og til hvilket punkt. Det tok ikke lang tid før han ble både min og Venus sin øyensten! Venus og Lucas lå oppå hverandre og sov på sofaen eller under stuebordet. To gode venner ble de fort.

Etter en stund fikk jeg tilbudet om å få Lucas, men i IPO er ikke staff lov å stille med så jeg hadde ikke behov for han. Veldig leit, men denna gutten har lært meg masse. Jeg visste han nå ville få det bedre ett annet sted, og det har han virkelig fått! Ei som heter Eva som er ei god venninne av Olga har han nå. De går masse turer og sykler turer! Ting som Lucas digger!!! Veldig glad for at jeg har delvis jevnlig kontakt med de alle sammen, savner jo lille gull litt...

Her er ett veldig koselig bilde av Eva og Lucas i skogen!
Sjarmerende bilde... :) Eva er veldig flink med Lucas. Han kunne ikke vært noe annet bedre sted enn her!
I farta!! Han liker å løpe mye den lille gutten her :)
Se så koselig bilde!! :)
Se arret på tunga... hehe om ikke dette er nytt så er det pga når han var 8 uker gammel fikk han seg en smekk av cizi, den andre hunden til Olga :) hehe Shit happends! :)

9 kommentarer:

  1. Fine gutten min!
    Kanskje ikke så lett å se her, men han har sår på nesen, kinnet, øret og oppe på hodet etter en liten diskusjon med en bokser :-) Det gode med Luk er at han ikke biter gjennom skinnet til motstanderen når han sloss. Når jeg går bort og sier SLIPP så slipper han og er ferdig med hele kampen. Han får ofte bitt og sår, men er like blid. Motstanderen er uten en skramme, rasende. Ikke forstår jeg hvorfor min søte lille kamphund gidd slåss i det hele tatt :-)

    SvarSlett
  2. Har Lucas begynt å sloss?!? Han barka sammen med Venus en gang mens jeg hadde han, fordi Venus prøvde seg på en sleip en å ta griseøret han hadde fått. Venus var ferdig med sitt og hadde tenkt å ta Lucas sitt, så at han reagerte der var helt i orden. Men med andre hunder så sloss han ikke en eneste gang. Skjer dette ofte eller? Hvis det gjør det har du nr mitt Eva :) Bare å ringe eller sende mail om du lurer på noe!! Jeg er her for å hjelpe! Han har det utrolig godt hos deg da, det skal du ha... Veldig flink med han :)

    SvarSlett
  3. Han hadde en periode noen mnd etter at jeg fikk ham der han sloss. Det begynte med at han ble angrepet av en stor løshund når han selv var i bånd. Noe senere møtte vi en leonberger som stormet bort og sneiet han mange ganger i "lek", men Luk syntes ikke det var gøy for han var i bånd. Fordi det var folk og unger der turde jeg ikke slippe ham og eieren hadde 0 kontroll på leonbergeren. Endte med at jeg måtte slepe Lukas derifra. Etter dette var han ganske hissig på andre hunder, spesielt de store. Men vi jobbet med saken og nå er det ikke ofte det skjer. Og jeg vet jo etterhvert hvilke hunder han absolutt ikke tåler, KONGEPUDLER!!Tror han møter sin egen arroganse i dem :-)
    Han har heller ingen problemer med at andre hunder kommer inn hit. Hadde besøk av en labrador som, selvsagt, hev seg over matskålen til Lukas. Lukas sto og så på en stund, så dyttet hen den vekk og spiste resten selv. Snill gutt!
    Jeg har veldig lyst på en katt, men der vet jeg ikke helt... Hadde han kontakt med noen hos deg?

    SvarSlett
  4. usj da... skikkeli uflaks! Men slike løshunder får man ikke gjort noe med, ingen vits i å bli sint på eieren heller for man får bare kjeft tilbake. Lucas har en veldig bra avreaksjon og han nullstiller seg fra hund til hund. Gjorde hvertfall det hos meg. Lucas lør var aldri noe problem, kom med en gang jeg ropte og gikk "fot" forbi folk å fe så fikk han en "fri" kommando og løp av gårde igjen uten å bry seg om noe annet. hehe

    SvarSlett
  5. Når det gjelder mat så lærte han seg det fort at han måtte spise opp, eller tok Venus resten. Hun prøvde seg en gang mens han spiste også (sta meg SKULLE gi de mat ved siden av hverandre, for meg skal to hunder skjønne klare grenser) Det lucas valgte å gjøre i denne situasjonen hos deg syntes jeg er helt fer! Han som bor der og det er hans mat. (hadde gjort det samme selv hadde jeg sitti med pizzaen i hånda og en annen kom og skulle tatt den fra meg) Bra du fikk jobbet en del med dette med andre hunder, kongepudler er litt "arrogante" og usikre i mange situasjoner, her er det selvførgelig individforskjeller også. Dette kan få en del hunder til å reagere negativt. Det beste som kan skje om du møter en kongepuddel en gang er å gå tur sammen med de. Da får ikke hundene lov å hilse, men de skal akseptere å gå tur sammen. Da fprstår begge hundene at andre hunder er faktisk ikke så farlig som det kan fremstå i en møtesituasjon. Jeg hadde ikke katt hjemme mens jeg hadde Lucas så hvordan han reagerer på det vet jeg ikke. Men en katt unge tror jeg faktisk går bra. Men tørr ikke love noe.

    SvarSlett
  6. Nå vet jeg hva han gjør med katter... Han var i hagen hin dagen og nabokatten hoppet ned på besøk.Katten hang med hode og frambein på ene siden av kjeften til Luk, hele kroppen inne i kjeften og bakbeina på andre siden av kjeften. Øynene, faens katt, øynene var alt jeg klarte tenke. Jeg grep Lukas i nakken og brølte SLIPP!! og han slapp. Det sto fast en tann og to klør i hodet hans. Øynene var uskadd, men hele hodet hans var oppklort. Og katten var uten en skramme. Lukas har ikke bitt gjennom skinnet engang! Så hvorfor gidde ta den i utgangspunktet?!?! Lille tullingen min!

    SvarSlett
  7. hehe katter er flinke til å "ærte" på seg bikkjer også, men dette går på jakten hos hunden. (Staff har en bakgrunn som jeger i hi og grotter) Derfor er jaktinstinktene der enda, og dette er ett instingt du bare må leve med. Men du kan få han til å ikke jage katter forde, det du ikke må glemme er erfaringen til Lucas nå... Først gjort det en gang så koster det ikek han mye å gjøre det en gang til! Hvis han er ute alene har du ikke kontroll på han heller, men blir dette ett problem må det trenes på. Mengdetrening, dvs minimum 3 ganger om dagen. Legg han i dekk mens katter skal passere han. Da er det viktig at han jevnlig får belønning fra deg oom han blir liggende og da kan du bruke pølsebiter. Enkleste her er å tå på båndet hans etter at han har lagt seg i dekk. Da slipper du at han nesten drar av deg armen om han skulle bykse til, da bruker men heller kroppsvekten til å holde igjen båndet :) Mye enklere ;)

    Lykke til! Si ifra om det ikke hjelper eller ring!

    Bra det gikk bra med Lucas da hvertfall :) Tror ikke samme katta kommer tilbake en gang til :) hehe Sårene Lucas har dratt på seg gror, så ikke tenk mere på de. Bra han slapp med en gang da! Det er det ikke alle som gjør :)

    SvarSlett
  8. Det er noe i veien med den katta, den har vært på "besøk" senere og. Når Luk er i bånd på tur og jeg ser katter før han, så lyer han når jeg ber ham overse dem. Men når hen er løs og katten kommer inn i hans hage så skjønner jeg at han jager :-) I morgen kommer det 4 katter som skal bo her i julen. Tror jeg skal holde dem adskilt... God jul til deg og dine! c

    SvarSlett
  9. hehe å holde dem adskilt er nok ikke dumt nei... :) Lykke til, og det er bare å ringe om du lurer på noe :)

    God jul til deg å dine også! :)

    SvarSlett